Reguli Reguli generale (euro+locale)Campania electorală și finanțarea acesteia

Ce materiale de propagandă pot folosi competitorii în campania electorală?

Material de propagandă poate fi orice material scris, audio sau video, care îndeplineşte următoarele condiţii:

  • se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat;
  • este utilizat în perioada campaniei electorale
  • are obiectiv electoral şi se adresează publicului larg;
  • depăşeşte limitele activităţii jurnalistice de informare a publicului.

Tipurile de materiale care pot fi folosite în campanie sunt:

  • afişe electorale cu dimensiuni de cel mult 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură; afişele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală vor avea 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură şi vor fi amplasate în locurile speciale pentru afişaj stabilite prin dispoziţie a primarului;
  • spoturi electorale şi materiale audiovizuale electorale, difuzate de mass-media audiovizuală, gratuit sau contra cost;
  • publicitate în presa scrisă;
  • materiale de propagandă electorală online;
  • broşuri, pliante, calendare, fluturași etc

În campanie nu se pot folosi următoarele tipuri de materiale

  • vehicule inscripţionate sau colantate care promovează candidații
  • vehicule care difuzează materiale audio
  • spectacole, serbări, focuri de artificii, tombole etc.;
  • bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcţionale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă, publicitate pe vehicule.
  • nu se pot folosit materiale care sunt produse în regie proprie de partide sau candidați

Conform ghidurilor produs de AEP pentru alegerile din 2024:

Art. 21. – (1) Producerea și difuzarea de materiale de propagandă electorală în alte condiții decât cele prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și
completările ulterioare și de prezentul ghid sunt interzise.
(2) Partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând unei minorități naționale, precum și candidații independenți nu pot produce materiale de
propagandă electorală în regie proprie.
(3) În campania electorală, competitorilor electorali le este interzisă efectuarea de cheltuieli în legătură cu oferirea, darea sau distribuirea către alegători, în mod direct sau indirect, a măștilor, a dezinfectanților, a odorizantelor auto, a pixurilor, a cănilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, a gecilor, a impermeabilelor, a pelerinelor, a vestelor, a șepcilor, a căciulilor, a fularelor, a sacoșelor, a pungilor, a umbrelelor, a găleților, a brichetelor, a chibriturilor, a produselor alimentare, a produselor alcoolice, a țigărilor și a altor produse din tutun, a calendarelor bisericești şi a altor asemenea produse, precum și a oricăror alte bunuri oferite cu scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat.

Vezi și art 20 din Ghidul finanțării campaniei electorale la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024

 

Există anumite interdicții pe care le impune legislația electorală:

  • Sunt interzise afișele electorale care combină culori sau alte semne grafice, astfel încât să evoce simbolurile naționale ale României ori ale altui stat. (locale) / Sunt interzise afişele electorale care combină culorile într-o succesiune care reproduce drapelul României sau al altui stat. (europarlamentare)
  • Afișele se pot lipi doar pe panourile puse la dispoziție de către primari. Acestea sunt separate pentru locale și europarlamentare. Un competitor poate lipi doar un afiș pe un panou. La locale, în alte locuri decât acestea afișajul electoral este permis numai cu acordul proprietarilor, administratorilor sau, după caz, al deținătorilor.
  • Președintele biroului electoral al secției de votare dispune îndepărtarea materialelor de propagandă electorală de orice tip din și de pe clădirea sediului secției de votare. Îndepărtarea acestor materiale se duce la îndeplinire de persoanele desemnate de primari în cel mult 2 ore de la comunicare. (locale)
  • Afişajul electoral prin aplicarea pe pereţii sau pilonii de susţinere a podurilor, tunelurilor, viaductelor, pe indicatoarele rutiere, panourile de orientare şi informare rutieră, precum şi pe sistemele electronice de reglementare a circulaţiei este interzis. Activităţile de propagandă electorală nu pot afecta în niciun fel spaţiile verzi, rezervaţiile naturale şi zonele protejate ecologic. (europarlamentare).

  • Legislația pentru alegerilor locale interzice ”folosirea mesajelor sau sloganurilor cu caracter discriminatoriu sau a mesajelor de incitare la ură și intoleranță. În sensul prezentei legi, prin discurs care instigă la ură și la discriminare se înțelege atât discursul, cât și mesajele de propagandă electorală exprimate în formă scrisă sau prin viu grai care incită, promovează sau justifică ura rasială, xenofobia, antisemitismul, alte forme de ură bazate pe intoleranță sau orice altă formă de discriminare prevăzută la art. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, republicată.” De asemenea, interzice ”orice forme, mijloace, acte sau acțiuni de defăimare și învrăjbire religioasă sau etnică, precum și ofensa publică adusă simbolurilor religioase.”
    Ultima actualizare: 05/09/24 13:05
Categorii:


Înapoi la cuprins

5 comentarii

  1. Din prevederile art. 66-78 din Legea 115/2015 coroborat cu decizia Cna nr 150/03.04.2024, reiese ca, in campania electorala pentru locale, competitorii electorali au „acces gratuit la posturile de radio și televiziune, publice și private”. În aceste condiții, ce fel de cheltuieli pot angaja competitorii electorali la capitolul „spoturi electorale şi materiale audiovizuale electorale, difuzate de mass-media audiovizuală, gratuit sau contra cost”?

    1. Bună ziua. Interpretarea noastră este că se referă la realizarea spoturilor și nu la difuzarea lor. Așadar, cheltuielile pot fi pentru producerea materialelor.

      1. As vrea raspuns la:
        Emisiunile în direct au componenta de producție și componenta de distribuție? „accesul gratuit” se refera numai la distribuție?

        Spoturile publicitare sunt prevazute pentru a fi difuzate, cu anumite reguli. Ce alte materiale audiovizuale mai sunt permise a se produce și distribuii prin audiovizual?

      1. Emisiunile în direct au componenta de producție și componenta de distribuție? „accesul gratuit” se refera numai la distribuție?

        Spoturile publicitare sunt prevazute pentru a fi difuzate, cu anumite reguli. Ce alte materiale audiovizuale mai sunt permise a se produce și distribuii prin audiovizual?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *