Abuzul de resurse publice este definit de OSCE ca ”un avantaj necuvenit obținut de anumite partide sau candidați, prin utilizarea pozițiilor lor oficiale sau a legăturilor cu instituțiile guvernamentale, pentru a influența rezultatul alegerilor”. Potrivit Consiliului Europei, resursele administrative/publice sunt considerate a fi toate „umane, financiare, resurse materiale, în natură și alte resurse imateriale” care provin dintr-o funcție publică sau sunt destinate beneficiului a publicului larg. Utilizarea clădirilor și a dotărilor publice, numirea persoanelor în funcții oficiale și decizii (chiar chiar intenții anunțate) privind programele de infrastructură/investiții toate pot constitui resurse administrative în contextul proceselor electorale.”
Există o practică relativ constantă ca primarii sau alte persoane în funcții publice să se folosească de resursele publice de care dispun pentru a se promova în timpul campaniei electorale. Câteodată aceste practici sunt mai subtile, dar câteodată politicienii nu se feresc să se promoveze pe față folosind bani publici, fapt interzis de lege. Câteva exemple:
- distribuirea de bunuri. În contextul pandemiei, putem discuta de măști sau alte materiale de protecție sanitară care pot fi distribuite de primărie, dar sunt însoțite și de fluturași sau alte materiale de propagandă care au caracter electoral
- distribuirea de flyere sau reviste pentru promovarea candidaților, sub pretextul informării cu privire la activitatea instituției
- utilizarea bunurilor din instituție pentru campanie – de exemplu mașini, echipamente
- utilizarea resurselor umane din instituții pentru campanie
- cheltuirea banilor publici – pentru publicitate de exemplu – pentru promovarea persoanei primarului cu puțin timp înainte de alegeri, Au existat mai multe cazuri documentate în care primăriile au cheltuit bani pentru promovarea unor proiecte ale instituției, care în fapt promovau candidatul la funcția de primar.
- alocarea de fonduri discreționar pentru anumite comunități care susțin un partid (de exemplu din Fondul de Rezervă al Guvernului)
De foarte multe ori abuzul de resurse publice este la limita legalității sau nu poate fi foarte clar documentat. În campania electorală există o serie de interdicții:
Art. 32 din Legea 334/2006
(1) Este interzisă finanțarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, de către persoane fizice care nu au cetățenia română sau de către persoane juridice de altă naționalitate decât cea română, cu excepția finanțării de către cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România și dețin calitatea de membru al partidului politic la a cărui campanie electorală contribuie financiar.
Art. 33. –
(1) Se interzice finanțarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid, a unei alianțe a acestora sau a unui candidat independent de către o autoritate publică, instituție publică, regie autonomă, companie națională, societate reglementată de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ori instituție de credit, la care sunt acționari majoritari statul sau unități administrativ-teritoriale, ori de către societăți reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care desfășoară activități finanțate din fonduri publice.
Interdicția se aplică în cazul societăților reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care, cu 12 luni înainte de începerea campaniei electorale, au desfășurat activități finanțate din fonduri publice.
(2) Se interzice finanțarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid politic, a unei alianțe politice, a unei alianțe electorale, a unei organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale și a unui candidat independent de către sindicate, culte religioase, asociații ori fundații de naționalitate română sau de altă naționalitate decât cea română.
Cum se sancționează abuzul de resurse publice?
Art. 52 din Legea 334/2006
(1) Constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni, și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 25.000 lei încălcarea dispozițiilor prevăzute la art. 5 alin. (3) – (5), art. 6, 7, art. 8 alin. (1), (2) și (4), art. 9, 10, 11, 12, 13, art. 14 alin. (2) și (3), art. 15 alin. (1) și (3), art. 16 alin. (1) și (3), art. 17 alin. (1), (2) și (4), art. 31, art. 32 alin. (1), art. 33 alin. (1) și (2), art. 34 alin. (5), (6), (8), (9), (11), (12) și (14), art. 36 alin. (2) – (4) și (6), art. 39 alin. (1), art. 47 alin. (4), art. 51 alin. (2) și art. 60 alin. (3).
Dacă este o faptă penală vezi aici cum poți face o plângere.
Unde fac o sesizare?
Poți scrie către Autoritatea Electorală Permanentă, dar scrie, te rugăm și pe www.votcorect.ro/sesizare.
Departamentul de Control al Finanțării Partidelor Politice și a Campaniilor Electorale
Str. Stavropoleos, Nr. 6, Bucureşti, Sector 3, 030084
Tel: (021)310.07.60
Fax: (021)310.07.55
contact@finantarepartide.ro
De asemenea, poți sesiza birourile de circumscripție județeană – vezi aici detalii.