Reguli Reguli generale (euro+locale)Campania electorală și finanțarea acesteia

Care sunt obligațiile de transparență pentru promovarea candidaților în afara campaniei electorale?

Conform legislației electorale, campania începe pe 10 mai și se termină pe 8 iunie. Chiar dacă nu există un concept legal de precampanie și nici limite calendaristice pentru aceasta, în practică partidele încep activitatea de promovare mai repede, iar această perioadă este considerată ca fiind precampania. Înainte de începerea campaniei electorale nu vorbim despre promovare electorală, ci de promovare politică. Aceasta din urmă se poate face oricând în afara perioadei electorale, chiar și în ani electorali.

Legea în vigoare nu include niciun fel de definiție a publicității politice, iar pentru materialele de promovare politică nu există niciun fel de interdicție legată de mesaj sau format. Conform ghidului pentru finanțarea campaniei la alegerile locale, care preia reglementările  din HG 10/2016, materialul de propagandă electorală este:

(1) […] orice material scris, audio sau video, care îndeplinește următoarele condiții:

a) se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat; b) este utilizat în perioada 10 mai 2024 – 8 iunie 2024, ora 7,00;

c) are obiectiv electoral și se adresează publicului larg;

d) depășește limitele activității jurnalistice de informare a publicului.

 

(2) În campania electorală, partidele politice care participă la alegeri, precum și candidații independenți pot utiliza numai următoarele tipuri de materiale de propagandă electorală:

a) afișe electorale cu dimensiuni de cel mult 500 mm o latură și 350 mm cealaltă latură; afișele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală vor avea 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură;

b) materiale de propagandă electorală audio sau video difuzate de mass-media audiovizuală în condițiile art. 68 – 71 din Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale deciziei Consiliului Național al Audiovizualului privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile autorităților administrației publice locale din anul 2024;

c) publicitate în presa scrisă;

d) materiale de propagandă electorală online;

e) broșuri, pliante și alte materiale tipărite din aceeași categorie.

 

Mai departe, ghidul definește și care sunt materialele care nu pot folosite în campanie. Acestea, pe de altă parte, pot fi foarte bine folosite înainte de 10 mai, fără restricții (cu excepția aprobărilor necesare pentru afișaj sau organizarea unor evenimente). 

(4) Următoarele tipuri de acțiuni şi materiale de propagandă electorală nu pot fi finanțate în campania electorală:

a) utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie, imagini ale candidaților, precum şi orice alte referiri la competitorii electorali;

b) utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staționar;

c) spectacole, serbări, focuri de artificii etc.;

d) bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.

 

Până la începutul campaniei nu există reglementări care să oblige partidele politice să marcheze materialele de promovare politică, iar diversitatea de materiale care pot fi folosite pentru aceasta este mult mai mare, după cum se vede și din paragraful de mai sus. Practic, până la începerea campaniei electorale, partidele pot folosi orice fel de materiale, inclusiv bannere, semnale luminoase, mașini colantate etc., atât timp cât respectă legislația generală privind afișajul pe domeniul public (Legea 185/2013). După începerea campaniei, aceste materiale sunt interzise.

Obligațiile sunt legate de raportarea acestor cheltuieli în rapoartele anuale detaliate de venituri și cheltuieli care se vor depune în aprilie 2025 – cu alte cuvinte, o să aflăm peste un an cât s-a cheltuit. De asemenea, pentru persoanele care vor să candideze independent nu există niciun fel de obligații de transparență de raportare în afara campaniei electorale.

    Ultima actualizare: 04/30/24 12:04
Categorii:


Înapoi la cuprins

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *