Solicităm măsuri urgente pentru un referendum organizat corect: introducerea SIMPV, folosit la ultimele scrutinuri

Mai multe organizații neguvernamentale au solicitat astăzi premierului Viorica Dăncilă elaborarea unei ordonanțe de urgență pentru introducerea Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal (SIMPV) la referendumul pentru modificarea Constituției. De asemenea, am atras atenția asupra numeroaselor probleme pe care le prezintă legislația privind organizarea referendumului, precum și asupra nevoii de a rezolva aceste deficiențe în Parlament, pentru a corespunde recomandărilor internaționale.

Textul scrisorii poate fi consultat mai jos:

În atenția doamnei Prim Ministru Viorica Dăncilă
Guvernul României

Spre știință
Domnului Liviu Dragnea

Președintele Camerei Deputaților

Domnului Călin Popescu Tăriceanu
Președintele Senatului

Solicităm măsuri urgente pentru un referendum organizat corect: introducerea Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal (SIMPV), folosit la ultimele scrutinuri

Organizațiile semnatare atrag atenția asupra gravelor lipsuri legislative aferente Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului în contextul în care pe data de 7 octombrie este previzionată organizarea unui referendum național privind modificarea Constituției. Legislația în vigoare este deficitară și nu reglementează conform normelor internaționale în domeniu procedurile privind organizarea referendumului, incluzând formarea birourilor electorale, campania pentru referendum, procedurile pentru contestații, cele privind observarea sau crearea transparenței necesare pentru a asigura încrederea publică în proces.

În acest context, considerăm că una dintre problemele principale este lipsa Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal (SIMPV), care a fost introdus pentru alegerile locale (Legea 115/2015) și alegerile parlamentare (Legea 208/2015). Reglementările respective nu se regăsesc în Legea 3/2000. SIMPV este un sistem care a contribuit semnificativ la creșterea încrederii publice în procesele electorale și considerăm că este absolut necesară utilizarea acestuia în condițiile în care nu ar exista alte metode eficiente de verificare a votanților în timp real și nici pentru prezentarea unor informații esențiale despre prezența la referendum, votul pe listele suplimentare sau utilizarea urnei speciale. Ultimele două instrumente au generat dezbateri semnificative în sfera publică în timpul referendumului din 2012 și a alegerilor prezidențiale din 2014, când au existat suficiente suspiciuni privind utilizarea abuzivă a acestora. Conform legii actuale, situația potențialelor voturi multiple ar trebui verificată de către AEP, fapt care este total contraproductiv și care ar însuma resurse semnificative de timp, fonduri și personal. Verificarea trebuie realizată preventiv, iar datele publicate în timp real.

Astfel, solicităm adoptarea cât mai curând a unei ordonanțe de urgență care să reglementeze utilizarea SIMPV pentru organizarea referendumului, asigurând în același timp o perioadă suficientă de timp Autorității Electorale Permanente și celorlalte instituții implicate în procesul de punere în funcțiune a SIMPV pentru a pregăti sistemul și personalul aferent în condiții optime. Considerăm că trebuie preluate prevederile privind filmarea procedurilor de numărare a voturilor în secțiile de votare[1] și cele referitoare la organizarea votării și observarea, din Legea 208/2015.

De asemenea, susținem că organizarea proceselor electorale și a referendumurilor nu se poate realiza exclusiv prin reglementări în regim de urgență, astfel că solicităm introducerea ca prioritate legislativă în Parlament modificarea Legii 3/2000 pentru a satisface recomandările internaționale în domeniu, precum cele incluse în rapoartele OSCE/ODIHR privind România[2]. Încheiem prin a sublinia faptul că un referendum sau orice alt proces electoral nu ar trebui să aibă loc în condițiile în care legislația care reglementează organizarea acestora (în speță Legea 3/2000) nu este coerentă și nu permite organizarea lor în condiții de transparență, corectitudine și încredere publică.

 

Contact
Septimius Pârvu, Expert Forum
septimius.parvu@expertforum.ro, 0787.638.315

 

Organizatii semnatare

Asociaţia pentru Dezvoltare, Transparenţă şi Participare Publică “CIVICA”  (CIVICA)
Centrul pentru Studiul Democrației
CENTRAS – Centrul de Asistenta pentru Organizatii Neguvernamentale
Centrul pentru Resurse Civice
Centrul pentru Inovare Publică
Centrul Român pentru Politici Europene
Centrul de Resurse pentru Participare Publică
Comunitatea Declic prin Tudor Bradatan, director executiv
Expert Forum (EFOR)
Freedom House
Funky Citizens
Forum Apulum
Geeks for Democracy
Grupul pentru Dialog Social
Bucharest Center for Political Theory (BCePT)
Mircea Kivu, Sociolog
Andrei Tiut, Politolog
Dan Grigore, Muzician
Mircea Dumitru, Profesor universitar
Monica Macovei, Europarlamentar
Vlad Zografi, Scriitor
Andrei Cornea, Scriitor
Radu Vancu, Scriitor
Brandusa Palade, Profesor universitar
Smaranda Vultur, Scriitoare
Catalin Cioaba, profesor universitar
Eugen Vasiliu
Brîndușa Armanca, jurnalistă, profesor universitar

[1] A se vedea Hotărârea nr. 765/2016 pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 636/2016 privind stabilirea măsurilor tehnice necesare bunei organizări și desfășurări a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2016, precum și pentru completarea Hotărârii Guvernului nr. 637/2016 privind stabilirea cheltuielilor necesare pregătirii, organizării și desfășurării în bune condiții a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2016

[2] https://www.osce.org/odihr/elections/romania

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *