Raportul de monitorizare a referendumului din octombrie 2018

Am lansat raportul de monitorizare a referendumului din 6-7 octombrie 2018. În perioada de monitorizare nu am identificat incidente majore, dar au fost observate abateri legate de legislație, campania pentru referendum, securitatea votului și funcționarea administrației electorale. În cea mai mare parte a secţiilor vizitate de observatori în cele două zile ale referendumului, votarea a avut loc într-un mod ordonat; cele mai multe sesizări au fost soluționate prin colaborarea cu birourile electorale, fiind raportate însă și aspecte de natură penală, pentru care am depus plângeri penale.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Descarca raport [2.57 MB]

Principalele constatări și recomandări:

Cadrul legislativ

Modificarea în Parlament a Legii 3/2000, astfel încât să nu mai existe carențe legislative semnificative. Recomandăm că legea să nu mai fie modificată prin OUG cu o perioadă foarte scurtă înaintea zilei referendumului, cu privire la aspecte esențiale cum ar fi extinderea votului la două zile.

Considerăm că elaborarea unui Cod Electoral unitar ar soluționa o mare parte din problemele legate de organizarea referendumului și proceselor electoral în general.

Securitatea votului

Recomandăm introducerea SIMPV în legea pentru organizarea referendumului, pentru a evita orice vulnerabilități legate de votul multiplu și pentru centralizarea în timp real a votanților.

Administrația electorală

Consolidarea Corpului Experților Electorali trebuie să continue, având în vedere că 2019 și 2020 sunt ani electorali. Trebuie eliminate reglementările contradictorii, care prevăd că pentru referendum se aplică procedura de numire de către președintele tribunalului; acest tip de selecție și alocare a președinților birourilor electorale trebuie eliminat întrucât poate facilita prezența unor reprezentanți ai administrației electorale, care nu respectă criteriile de echidistanță.

Metodele de pregătire a președinților birourilor electorale trebuie consolidate, astfel încât să asigure informații suficiente și să explice cât mai clar procedurile care trebuie respectate.

Campania pentru referendum

Hotărârile emise de BEJuri în acest sens trebuie puse în practică prompt. Dacă la referendum, primăriile sau poliția au ezitat să pună în practică deciziile legate de eliminarea materialelor de propagandă din spațiul public, inclusiv în zilele votării, pentru următoarele procese electorale responsabilitățile trebuie clarificate, iar lipsa de acțiune sancționată

Regulile de desfășurare a campaniei nu ar trebui modificate cu puțin timp înainte de ziua referendumului. Consiliul Național Audiovizualului a amendat decizia 441/2018, fapt care a permis continuarea campaniei de îndemn la referendum după data de 5 octombrie și care compromite consistența regulilor și poate conduce la abuzuri.

CNA ar trebui să prioritizeze sesizările privind referendumul și să le discute în ședințe organizate de urgență. În perioada referendumului, CNA ar trebui să organizeze mai multe ședințe

În acest moment, nu există prevederi clare referitoare la campania prin internet. Având în vedere că aceasta este reglementată în Legea 334/2006, considerăm că ar trebui introduse mecanisme minimale și realiste de control și sancționare pentru abateri.

Considerăm că este necesară organizarea unei minime campanii de informare obiectivă și tehnică, de către Guvern pentru a explica detaliat care este obiectul referendumului și urmările acestuia.

Finanțarea campaniei pentru referendum

Controlul asupra campaniei pentru referendum a fost relativ redus, iar legislația a fost încălcată frecvent. Părțile care participă la campanie trebuie definite clar (mai ales cele care nu sunt partide politice), iar regulile care li se aplică acestora trebuie detaliat. AEP trebuie să aibă atribuții referitoare la verificarea unui număr extins de entități implicate în campania pentru referendum, care pot face reclamă mascată pentru a eluda verificările.

Publicarea datelor referitoare la finanțarea partidelor politice în format deschis.

Frauda și procedurile de contestare

Clarificarea procedurilor de sesizare a fraudei și existența unor pași concreți pentru situații apărute la referendum. Pentru acest referendum procedura nu a fost clară, iar BEC nu a furnizat un răspuns coerent

Detalierea informațiilor privind întâmpinările și contestațiile din procesele verbale.

Transparența administrației electorale și observarea referendumului

Considerăm că perioada a observare a procesului de organizare a referendumului trebuie extinsă și ca acreditarea să permită și accesul la ședințele birourilor electorale, care trebuie să fie publice.

Logistică

Administrația electorală ar trebui să aibă la dispoziție materiale care să nu compromită securitatea votului. Urnele de vot nu ar trebui să fie transparente total sau produse din materiale care pot permite foarte ușor desfacerea acestora. De asemenea, ar trebui introduse sigilii care să consolideze siguranța votului și să se evite aplicarea unor benzi din hârtie lipite cu scotch, care se pot dezlipi foarte ușor. Recomandările AEP cu privire la logistica electorală trebuie să aibă statut de reglementare și să fie prevăzute cu sancțiuni.

 

 

Vezi și

FiecareVot: Concluziile misiunii de observare a referendumului

[HARTĂ INTERACTIVĂ] Votul la referendum

 

Date obținute de la observatori prin aplicația Monitorizare Vot, raportat la o medie de 1510 de secții






 

Proiectul Mobilizare civica pentru referendum corect este co-finantat de Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *