Reguli ParlamentareReguli votCampania electorală

Regulile pentru campania electorală la parlamentare

Reglementările privind campania pentru alegerile parlamentare sunt cele din Legea 208/2015 și 334/2006 (finanțarea partidelor și campaniilor electorale). AEP a pregătit Ghidul finanţării campaniei electorale la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024. Campania electorală prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfăşoară în condiţiile stabilite de Legea nr. 208/2015, Legea audiovizualului nr. 504/2002, Decizia Consiliului Național al Audiovizualului nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual.  CNA emite și decizii specifice pentru fiecare scrutin.

Campania începe pe 1 noiembrie, ora 00:00 și se termină pe 30 noiembrie 2024, ora 7,00. În audiovizual, se termină pe 29 noiembrie. 

Se consideră materiale de campanie doar cele produse și distribuite după începerea campaniei electorale. Astfel, legal vorbind, bannerele, posterele sau orice alte materiale realizate și distribuite înainte de această dată nu sunt considerate materiale electorale, ci sunt produse prin care se promovează partidul; un partid se poate promova oricând, chiar și între alegeri, urmând ca sumele respective să fie declarate către Autoritatea Electorală Permanentă.

În afara campaniei electorale, partidele politice se pot promova prin mijloace foarte diverse și nu există decât foarte puține restricții. De exemplu, nu pot cumpăra publicitate politică în afara campaniei electorale la TV. Dar în campanie există restricții destul de mari, în sensul în care nu pot folosi bannere, afișaj electronic, mașini colantate sau multe alte materiale prin care s-ar putea promova la exterior.

Interdicții după terminarea campaniei

 

Conform Deciziei nr. 19/D/19.09.2024:

(2) Este interzisă continuarea propagandei electorale după încheierea campaniei electorale. Prin continuarea propagandei electorale după data încheierii campaniei electorale se înțelege:

a) afișarea, lansarea sau distribuirea de materiale electorale de orice tip care se referă la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024;
b) difuzarea de mesaje electorale care se referă la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024 în format audio, vizual sau mixt pe ecrane digitale amplasate în locuri publice, private sau prin intermediul unor vehicule special amenajate;
c) sfătui rea alegătorilor să voteze sau să nu voteze anumiți candidați la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.

(3) După încheierea campaniei electorale, menținerea conținutului cu caracter electoral care se referă la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, care a fost publicat pe durata campaniei electorale pe paginile de internet și pe platformele online de socializare și care nu face obiectul unei promovări active plătită pentru afișarea respectivului conținut ulterior încheierii campaniei electorale, nu constituie acțiune de continuare a propagandei electorale după încheierea campaniei electorale.

(4) După încheierea campaniei electorale la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, continuarea propagandei electorale care se referă exclusiv și neechivoc la alegerile pentru Președintele României din anul 2024, nu constituie continuare a propagandei electorale după încheierea campaniei electorale la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.

(5) în perioada cuprinsă între momentul încheierii campaniei electorale și până la încheierea votării, organizatorii evenimentelor de orice gen și participant la acestea nu pot derula acțiuni de propagandă electorală.

(6) Este interzisă acordarea sau formularea promisiunii de acordare a unor beneficii și recompense de orice gen pentru participarea la vot.

 

În audiovizual

Campania electorală prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfăşoară în condiţiile stabilite de Legea nr. 208/2015, Legea audiovizualului nr. 504/2002, Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

CNA stabilește prin decizie obligatorie care sunt normele care se aplică pentru alegeri. La parlamentare există urmăatorele tipuri de emisiuni prin care se pot promova informaţiile privind sistemul electoral, tehnica votării, calendarul campaniei electorale, programele politice, opiniile şi mesajele cu conţinut electoral trebuie să fie prezentate exclusiv în următoarele tipuri de emisiuni:

  • a) emisiuni informative – în care pot fi difuzate informaţii privind sistemul electoral, tehnica votării şi activităţile de campanie ale candidaţilor; în acest scop durata programată a emisiunii informative poate fi mărită cu cel mult 15 minute;
  • b) emisiuni electorale – în care candidaţii îşi pot prezenta programele politice şi activităţile de campanie electorală;
  • c) dezbateri electorale – în care candidaţii, jurnaliştii, analiştii şi alţi invitaţi pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public.

Codul de reglementare a conţinutului audiovizual stabilește că publicitatea în legătură cu partide politice, oameni politici, mesaje politice este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală. În timpul campaniei, furnizorii de servicii media audiovizuale pot insera publicitate politică numai în calupuri separate şi marcate corespunzător, iar publicitatea politică trebuie să fie asumată în mod explicit, prin prezentare ori conţinut, de către candidaţi sau competitorii electorali.

(2) Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toate partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi pentru toţi candidaţii.

Art 66 din Legea 208/2015

(4) Posturile private de radio şi de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, pot organiza, în cadrul propriei grile de programe, emisiuni de tipul celor prevăzute la alin. (1).

(5) Emisiunile prevăzute la alin. (1) nu pot fi considerate publicitate electorală.

(6) Spoturile publicitare de 20-30 de secunde care îndeamnă electoratul să voteze un candidat sau o listă de candidaţi pot fi difuzate numai în interiorul emisiunilor prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c).

(7) Este interzisă cumpărarea de spaţii de emisie în vederea difuzării de clipuri sau de emisiuni electorale.

Art 67 din Legea 208/2015

(5) Este interzisă contractarea de timpi de antenă în scopuri publicitare, pentru şi în favoarea participanţilor la campania electorală, sau cedarea timpilor de antenă candidaţilor de către societăţile comerciale cu capital public sau privat, instituţiile publice, organizaţiile neguvernamentale sau persoanele fizice.

Art 68 din Legea 208/2015

(2) În perioada campaniei electorale, candidaţii şi reprezentanţii partidelor politice aflate în competiţie nu pot fi producători, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici şi privaţi.

Art 69 din Legea 208/2015

(1) Radiodifuzorii publici şi privaţi au obligaţia de a asigura, prin măsuri tehnice şi redacţionale, reflectarea campaniei electorale în mod echitabil, echilibrat şi imparţial.

(2) Emisiunile informative se supun obligaţiei de obiectivitate, echitate şi de informare corectă a publicului.

(3) Candidaţii care au deja funcţii publice pot apărea în emisiunile informative strict în probleme legate de exercitarea funcţiei lor.

Art 69 din Legea 208/2015

Cu 48 de ore înainte de ziua votării sunt interzise:

a) prezentarea de sondaje de opinie sau difuzarea de spoturi de publicitate electorală;

b) invitarea sau prezentarea candidaţilor în programe, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 74 alin. (4);

c) comentarii privind campania electorală.

Art 73 din Legea 208/2015

Regulile pentru prezidențiale și parlamentare sunt definite diferit în legislație și în deciziile CNA și se vor pune în aplicare ca atare.

Ce fel de materiale de campanie se pot folosi?

În campania electorală, competitorii trebuie să achiziționeze orice materiale de propagandă și nu au voie să le producă singuri. Se pot utiliza numai următoarele tipuri de materiale de propagandă:

  • afişe cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură;
  • afişe prin care se convoacă o reuniune care vor avea 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură şi vor fi amplasate în locurile speciale pentru afişaj;
  • materiale de propagandă audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală;
  • publicitate în presa scrisă;
  • materiale de propagandă online;
  • broşuri, pliante şi alte materiale tipărite din aceeaşi categorie

Art. 39 alin. (1) și art. 40 alin. (4) din H.G. nr. 10/2016

Este material de propagandă orice material scris, audio sau video, care:

  • se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat;
  • este utilizat în perioada campaniei;
  • are obiectiv electoral şi se adresează publicului larg;
  • depăşeşte limitele activităţii jurnalistice de informare a publicului

Art. 36 alin. (7) din Legea nr. 334/2006.

Competitorii electorali trebuie să marcheze afișele, broșurile, pliantele sau alte materiale, inclusiv cele din presa scrisă, cu:

  • denumirea partidului politic sau a organizaţiei cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care le-a comandat;
  • denumirea operatorului economic care le-a realizat;
  • codul unic de identificare primit de la Autoritatea Electorală Permanentă;
  • tirajul, în cazul afișelor, broşurilor, pliantelor şi a altor materiale tipărite din aceeaşi categorie

Art. 39 alin. (3) și art. 40 alin. (4) din H.G. nr. 10/2016

În 15 zile de la data alegerilor, competitorii au obligația să transmită către Autoritatea Electorală Permanentă lista de firme sau persoane fizice autorizate cu care au lucrat și lista de materiale produse. Aceste liste pot fi consultate aici.

Câteva reguli importante din legea electorală

Citiți mai multe despre regulile privind afișajul electoral aici.

  • Primarii stabilesc până la începerea campaniei electorale locuri speciale pentru afişaj electoral şi să asigure amplasarea de panouri electorale în cadrul acestora, ţinând seama de numărul competitorilor care declară că depun liste de candidaţi, precum şi de candidaţii independenţi. Aceste locuri trebuie să fie situate în zone frecventate de cetăţeni, fără stânjenirea circulaţiei pe drumurile publice şi a celorlalte activităţi din localităţile respective. În alte locuri afişajul electoral este interzis.

  • Primarii sunt obligaţi să monteze cel puţin un panou electoral şi în fiecare sat aparţinător sau localitate componentă din unitatea administrativ-teritorială respectivă.

  • Utilizarea locurilor de afişaj electoral este permisă partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale sau organizaţiilor minorităţilor naţionale care participă la alegeri şi candidaţilor independenţi.

  • Este interzisă utilizarea de către un competitor care participă la alegeri ori de către un candidat independent a locurilor speciale de afişaj electoral, astfel încât să împiedice folosirea acestora de către un alt competitor electoral

  • Pe un panou electoral fiecare partid politic, alianţă politică, alianţă electorală sau organizaţiei a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri ori candidat independent poate aplica numai două afişe electorale.

  • Un afiş electoral amplasat în locurile speciale de afișaj nu poate depăşi dimensiunile de 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură, iar cel prin care se convoacă o reuniune electorală, 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură.

  • Sunt interzise afişele electorale care combină culorile într-o succesiune care reproduce drapelul României sau al altui stat.

  • Primarul, cu sprijinul poliţiei locale sau cu sprijinul efectivelor Ministerului Afacerilor Interne, în localităţile unde poliţia locală nu este constituită, este obligat să asigure integritatea panourilor şi a afişelor electorale amplasate în locuri autorizate.

Art 79, Legea 208/2015

Ce se întâmplă cu materialele de campanie offline după încheierea perioadei de campanie? 

Se întâmplă ca unele materiale electorale să nu fie îndepărtate din spațiul public până în ziua alegerilor. Legea obligă doar la îndepărtarea materialelor electorale de orice tip din şi de pe clădirea sediului secţiei de votare. Îndepărtarea materialelor de propagandă electorală de orice tip din şi de pe clădirea sediului secţiei de votare se dispune de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare şi se realizează prin persoanele desemnate de primar în acest scop. Dacă aceste materiale rămân în spațiul public nu echivalează cu prelungirea campaniei electorale, se poate ca materialele să rămână acolo din eroare. Pe de altă parte, continuarea lipirii sau a distribuirii de materiale electorale după finalizarea perioadei de campanie constituie continuarea campaniei electorale.

Conform Deciziei nr. 19/D/19.09.2024, art 2 (6),

În preziua votării și în ziua votării, îndepărtarea materialelor de propagandă electorală de orice tip din clădirea sediului secției de votare din țară și de pe respectiva clădire se dispune de președintele biroului electoral al secției de votare și se duce la îndeplinire prin persoanele desemnate de primar, de îndată.

Unde pot face o sesizare pentru încălcarea reglementărilor privind campania electorală?

Pentru desfășurarea campaniei: la birourile electorale judeţene, ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate, care veghează la corecta desfăşurare a campaniei electorale. Acestea soluționează prin decizii, plângerile cu privire la împiedicarea unui competitor electoral de a-şi desfăşura campania electorală. Dacă acestea consideră, cu ocazia soluţionării plângerii, că este necesară luarea unor măsuri administrative sau aplicarea unor sancţiuni contravenţionale ori penale, sesizează autorităţile competente, cum ar fi poliția. 

Poți face reclamații la CNA pentru încălcarea regulilor aici.

Pentru cheltuielile legate de campanie sau încălcarea legislației privind finanțarea campaniei: puteți sesiza Departamentul de Control al Finanțării Partidelor Politice și a Campaniilor Electorale, Autoritatea Electorală Permanentă,  Str. Stavropoleos, Nr. 6, Bucureşti, Sector 3 / Tel: (021)310.07.60 / contact@finantarepartide.ro

Poliția Română, poliția locală – Distrugerea materialele electorale, violențe

(1) Birourile electorale de circumscripţie veghează la corecta desfăşurare a campaniei electorale în circumscripţia în care funcţionează.

(2) Birourile electorale de circumscripţie soluţionează plângerile ce le sunt adresate cu privire la împiedicarea unui partid politic, unei organizaţii a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţe politice, alianţe electorale ori a unui candidat independent de a-şi desfăşura campania electorală în condiţiile prevăzute de lege, precum şi plângerile privind încălcarea prevederilor art. 64, 65 şi 79.

(3) Dacă biroul electoral de circumscripţie consideră, cu ocazia soluţionării plângerii, că este necesară luarea unor măsuri administrative sau aplicarea unor sancţiuni contravenţionale ori penale, sesizează autorităţile competente.

(4) Împotriva hotărârilor pronunţate de birourile electorale în materia campaniei electorale se poate face contestaţie în termen de 48 de ore de la data afişării, care se depune la biroul electoral ierarhic superior. Hotărârea este definitivă.

(5) Soluţionarea plângerilor şi a contestaţiilor se face în termen de 3 zile de la înregistrarea lor, iar hotărârile date se publică în presă şi se afişează în mod vizibil la sediul biroului electoral care le-a emis.

(6) Partidele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţele politice, alianţele electorale, candidaţii independenţi sau primarii, după caz, au obligaţia de a duce la îndeplinire hotărârile birourilor electorale, în materia campaniei electorale, în termen de cel mult 48 de ore de la data rămânerii definitive a acestora.

Art 80 din Legea 208/2015

Conform Deciziei nr. 19/D/19.09.2024:

Art. 3. – (1) În aplicarea dispozițiilor art. 80 alin. (2) din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare, plângerile cu privire la campania electorală din conținutul cărora nu se identifică județul sau sectorul municipiului București în care s-ar fi produs fapta reclamată, nu se identifică dacă fapta reclamată s-ar fi produs în țară sau în străinătate, precum și cele prin care se reclamă fapte produse în mai multe județe și/sau sectoare ale municipiului București și/sau state, se soluționează de biroul electoral de circumscripție în raza de competență teritorială a căruia este localizată adresa sediului central al partidului politic, al alianței politice sau al organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale ale cărei acțiuni sunt reclamate. în cazul candidaților independenți, respectivele plângeri se soluționează de biroul electoral de circumscripție în raza de competență teritorială a căruia este localizată adresa de domiciliu a candidatului independent.

(2) În aplicarea dispozițiilor art. 80 alin. (5) din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare, hotărârile emise pentru soluționarea plângerilor și a contestațiilor cu privire la campania electorală se aduc la cunoștință publică prin emiterea unui comunicat de presă și afișare la loc vizibil la sediul biroului electoral emitent, precum și pe pagina de internet a acestuia.


EFOR explică pe scurt cum se finanțează partidele politice și campaniile electorale la alegerile parlamentare și prezidențiale. Mai multe detalii puteți găsi și pe www.banipartide.ro.

#baniipartidelor_Surse de venit_24 by EFOR

#baniipartidelor_cum se finanteaza o campanie electorala_24? by EFOR

#baniipartidelor_Cheltuielile din campaniile electorale_2024 by EFOR

    Ultima actualizare: 10/31/24 12:10
Categorii:


Înapoi la cuprins

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *