Reguli Reguli generale (prezidentiale+parlamentare)Campania electorală și finanțarea acesteia

Ce materiale de propagandă pot folosi competitorii în campania electorală?

Conform Legii 334/2006 și HG 10/2016, material de propagandă electorală poate fi orice material scris, audio sau video, care îndeplineşte următoarele condiţii:

  • se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat;
  • este utilizat în perioada campaniei electorale
  • are obiectiv electoral şi se adresează publicului larg;
  • depăşeşte limitele activităţii jurnalistice de informare a publicului.

Tipurile de materiale care pot fi folosite în campanie sunt:

  • afişe electorale cu dimensiuni de cel mult 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură; afişele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală vor avea 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură şi vor fi amplasate în locurile speciale pentru afişaj stabilite prin dispoziţie a primarului;
  • spoturi electorale şi materiale audiovizuale electorale, difuzate de mass-media audiovizuală, gratuit sau contra cost;
  • publicitate în presa scrisă;
  • materiale de propagandă electorală online;
  • broşuri, pliante, calendare, fluturași etc

În campanie nu se pot folosi următoarele tipuri de materiale

  • vehicule inscripţionate sau colantate care promovează candidații
  • vehicule care difuzează materiale audio
  • spectacole, serbări, focuri de artificii, tombole etc.;
  • bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcţionale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă, publicitate pe vehicule.
  • nu se pot folosit materiale care sunt produse în regie proprie de partide sau candidați

Alte condiții:

  • Materialele electorale nu se pot produce în regie proprie.
  • Competitorilor electorali le este interzisă efectuarea de cheltuieli în legătură cu oferirea, darea sau distribuirea către alegători, în mod direct sau indirect, a măștilor, a dezinfectanților, a odorizantelor auto, a pixurilor, a cănilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, a gecilor, a impermeabilelor, a pelerinelor, a vestelor, a șepcilor, a căciulilor, a fularelor, a sacoșelor, a pungilor, a umbrelelor, a găleților, a brichetelor, a chibriturilor, a produselor alimentare, a produselor alcoolice, a țigărilor și a altor produse din tutun, a calendarelor bisericești şi a altor asemenea produse, precum și a oricăror alte bunuri oferite cu scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat.

Vezi mai multe detalii în ghidurile privind finanțarea celor două campanii electorale

  • Ghidul finanțării campaniei electorale la alegerile pentru Președintele României
  • Ghidul finanțării campaniei electorale la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților

Există anumite interdicții pe care le impune legislația electorală:

  • Sunt interzise afişele electorale care combină culorile într-o succesiune care reproduce drapelul României sau al altui stat. (prezidentiale și parlamentare)
  • Afișele se pot lipi doar pe panourile puse la dispoziție de către primari. Un competitor poate lipi doar un afiș pe un panou la prezidentiale sau două la parlamentare. Este interzisă utilizarea de către un candidat a locurilor speciale pentru afişaj electoral, astfel încât să împiedice folosirea acestora de către un alt candidat.
  • Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare dispune măsurile necesare pentru asigurarea ordinii şi corectitudinii operaţiunilor de votare, precum şi îndepărtarea materialelor de propagandă electorală de orice tip din şi de pe clădirea sediului secţiei de votare.
  • Afişajul electoral este permis în alte locuri numai cu acordul scris al proprietarilor sau, după caz, al deţinătorilor şi numai cu luarea măsurilor impuse de legislaţia în vigoare pentru asigurarea siguranţei cetăţenilor. (prezidentiale)
  • Se interzice afişajul în scop electoral prin aplicarea pe pereţii sau pilonii de susţinere a podurilor, tunelurilor, viaductelor, pe indicatoarele rutiere, panourile de orientare şi informare rutieră, precum şi pe sistemele electronice de reglementare a circulaţiei. Activităţile de propagandă electorală nu pot afecta în niciun fel spaţiile verzi, rezervaţiile naturale şi zonele protejate ecologic. (prezidențiale)

  • Legislația pentru alegerile parlamentare interzice ”folosirea mesajelor sau sloganurilor cu caracter discriminatoriu ori a mesajelor de incitare la ură şi intoleranţă. În sensul prezentei legi, prin discurs care instigă la ură şi la discriminare se înţelege atât discursul, cât şi mesajele de propagandă electorală care incită, promovează ori justifică ura rasială, xenofobia, antisemitismul, alte forme de ură bazate pe intoleranţă sau orice altă formă de discriminare prevăzută la art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată.” De asemenea, interzice ”orice forme, mijloace, acte sau acţiuni de defăimare şi învrăjbire religioasă ori etnică, precum şi ofensa publică adusă simbolurilor religioase”.

Cele două campanii se desfășoară separat, după reguli proprii.

    Ultima actualizare: 08/30/24 16:08
Categorii:


Înapoi la cuprins

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *