Reguli PrezidențialeReguli votCampania electorală

Regulile pentru campania electorală la prezidențiale

La alegerile prezidențiale campania electorală începe cu 30 de zile înainte de data alegerilor (25 octombrie, ora 0) și se încheie în dimineața zilei de sâmbătă de dinaintea datei alegerilor, la ora 7,00. În cazul organizării celui de-al doilea tur de scrutin, campania începe pe 29 noiembrie. Competitorii se pot exprima în timpul campaniei electorale prin mitinguri, adunări, publicitate stradală (doar afișe), utilizarea televiziunii, radioului, presei și a celorlalte mijloace de informare în masă, precum și prin mediul online.

Ce legi trebuie să știu?

Principalele reguli privind campania pentru alegerile prezidențiale sunt cele din Legile 370/2004 și  334/2006 (finantarea partidelor și campaniilor electorale), precum și Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale. AEP a pregătit pentru alegerile prezidențiale un ghid privind finanțarea campaniei electorale.

Campania electorală prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfăşoară în condiţiile stabilite de Legea nr. 370/2004, Legea audiovizualului nr. 504/2002, Codul de reglementare a conţinutului audiovizual și decizii ale CNA.

Ce este un material de propagandă?

Se consideră materiale de campanie doar cele produse și distribuite după începerea campaniei electorale. Astfel, legal vorbind, bannerele, posterele sau orice alte materiale realizate și distribuite înainte de această dată nu sunt considerate materiale electorale, ci sunt produse prin care se promovează partidul; un partid se poate promova oricând, chiar și între alegeri, urmând ca sumele respective să fie declarate către Autoritatea Electorală Permanentă și raportate anul următor, până în luna aprilie.

Este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video, care îndeplinește următoarele condiții:

  • se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat;
  • este utilizat în perioada de campanie;
  • are obiectiv electoral și se adresează publicului larg;
  • depășește limitele activității jurnalistice de informare a publicului.

Ce fel de materiale de campanie se pot folosi?

În campania electorală, partidele politice pot achiziţiona şi utiliza numai următoarele tipuri de materiale de propagandă:

a) afişe cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură;
b) afişe prin care se convoacă o reuniune care vor avea 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură şi vor fi amplasate în locurile speciale pentru afişaj;
c) materiale de propagandă audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală;
d) publicitate în presa scrisă;
e) materiale de propagandă online;
f) broşuri, pliante şi alte materiale tipărite din aceeaşi categorie

Art. 39 (1) , H.G. nr. 10/2016

 

Partidele politice au obligaţia de a imprima sau de a utiliza pe materialele de propagandă tip afiș, broșuri, pliante, online alte materiale tipărite și cele din presa scrisă, cel puţin următoarele date:

a) denumirea partidului politic sau a organizaţiei cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care le-a comandat;
b) denumirea operatorului economic care le-a realizat;
c) codul unic de identificare primit de la Autoritatea Electorală Permanentă;
d) tirajul, în cazul afișelor, broşurilor, pliantelor şi a altor materiale tipărite din aceeaşi categorie (nu se aplică celor online)

Art 39, H.G. nr. 10/2016

Partidele politice nu pot produce materiale de propagandă în regie proprie, ceea ce înseamnă că trebuie realizate de către firme sau experți.

Care sunt regulile pentru afișajul stradal? 

Locuri de afișaj

(1) Primarii sunt obligați ca după data expirării termenului de depunere a candidaturilor, dar până la rămânerea definitivă a acestora, să stabilească, prin dispoziție care se aduce la cunoștința publică prin afișare la sediul primăriei, locuri speciale pentru afișajul electoral, în care să amplaseze panouri electorale, ținând seama de numărul candidaților.

(2) Locurile speciale pentru afișaj trebuie să fie stabilite în locuri publice frecventate de cetățeni, astfel încât să poată fi folosite fără stânjenirea circulației pe drumurile publice și a celorlalte activități din localitățile respective. În prealabil, primarii sunt obligați să asigure înlăturarea din spațiul public a oricăror materiale de propagandă electorală rămase de la campaniile electorale precedente.

(3) Locurile speciale pentru afișaj electoral pot fi folosite numai de candidații la funcția de președinte și de partidele care i-au propus.

(4) Este interzisă utilizarea de către un candidat a locurilor speciale pentru afișaj electoral, astfel încât să împiedice folosirea acestora de către un alt candidat.

(5) Afișajul electoral este permis în alte locuri decât cele stabilite potrivit alin. (2) numai cu acordul scris al proprietarilor sau, după caz, al deținătorilor și numai cu luarea măsurilor impuse de legislația în vigoare pentru asigurarea siguranței cetățenilor.

Dimensiunea afișelor

(6) Pe un panou electoral fiecare candidat poate aplica un singur afiș electoral. Un afiș electoral amplasat în locurile prevăzute la alin. (1) nu poate depăși dimensiunile de 500 mm o latură și 300 mm cealaltă latură, iar cel prin care se convoacă o reuniune electorală, 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură.

Interdicții pentru realizarea afișelor și activitățile de propagandă electorală

(7) Sunt interzise afișele electorale care combină culorile într-o succesiune care reproduce drapelul României sau al altui stat.

(8) Se interzice afișajul în scop electoral prin aplicarea pe pereții sau pilonii de susținere a podurilor, tunelurilor, viaductelor, pe indicatoarele rutiere, panourile de orientare și informare rutieră, precum și pe sistemele electronice de reglementare a circulației.

(9) Activitățile de propagandă electorală nu pot afecta în niciun fel spațiile verzi, rezervațiile naturale și zonele protejate ecologic.

(10) Folosirea minorilor cu vârsta sub 16 ani pentru distribuirea sau amplasarea de materiale de propagandă electorală este interzisă.

Încheierea campaniei

(11) După încheierea campaniei electorale se interzice difuzarea de mesaje electorale în format audio, vizual sau mixt pe ecrane digitale amplasate în locuri publice ori private, precum și prin intermediul unor vehicule special amenajate.

Integritatea materialelor electorale

(12) Primarul, cu sprijinul organelor de ordine publică, este obligat să asigure integritatea panourilor, afișelor electorale și a altor materiale de propagandă electorală amplasate în locuri autorizate.

Alte locuri de campanie electorală

(13) Primarii pot aproba instalarea pe domeniul public de către candidați și, după caz, de către partidele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțele politice și alianțele electorale care îi susțin a unor amenajări provizorii în scopul distribuirii de materiale de propagandă electorală, dacă prin amplasarea lor nu se instituie restricții de circulație rutieră sau pietonală.

Campania electorală în străinătate

(14) Campania electorală se poate desfășura în alt stat decât România numai cu respectarea legislației în vigoare a statului respectiv.

Art. 41, Legea 370/2004

Este ilegală utilizarea de bannere în precampanie sau în perioada de strângere de semnături de susținere?

Nu, utilizarea bannerelor, meshurilor sau panourilor este legală atât timp cât respectă reglementările privind publicitatea stradală și cele privind finanțarea partidelor politice. Partidele politice se pot promova și în afara campaniei electorale.

Interdicții după terminarea campaniei

Potrivit Deciziei BEC nr. 7/D/24.09.2024

(3) Este interzisă continuarea propagandei electorale după încheierea campaniei electorale. Prin continuarea propagandei electorale după data încheierii campaniei electorale se înțelege:

a) afișarea, lansarea sau distribuirea de materiale electorale de orice tip care se referă la alegerile pentru Președintele României din anul 2024;

b) difuzarea de mesaje electorale care se referă la alegerile pentru Președintele
României din anul 2024 în format audio, vizual sau mixt pe ecrane digitale amplasate în locuri publice, private sau prin intermediul unor vehicule special amenajate;

c) sfătuirea alegătorilor să voteze sau să nu voteze anumiți candidați la alegerile pentru Președintele României din anul 2024.

(4) După încheierea campaniei electorale, menținerea conținutului cu caracter electoral care se referă la alegerile pentru Președintele României din anul 2024, care a fost publicat pe durata campaniei electorale pe paginile de internet și pe platformele online de socializare și care nu face obiectul unei promovări plătite pentru afișarea respectivului conținut ulterior încheierii campaniei electorale, nu constituie acțiune de continuare a propagandei electorale după încheierea campaniei electorale.

(5) După încheierea campaniei electorale la alegerile pentru Președintele României din anul 2024, continuarea propagandei electorale care se referă exclusiv și neechivoc la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024 nu constituie continuare a propagandei electorale după încheierea campaniei electorale la alegerile pentru Președintele României din anul 2024.

(6) În perioada cuprinsă între momentul încheierii campaniei electorale și până la încheierea votării, organizatorii evenimentelor de orice gen și participant la acestea nu pot derula acțiuni de propagandă electorală.

(7) Este interzisă acordarea sau formularea promisiunii de acordare a unor beneficii și recompense de orice fel pentru participarea la vot.

Regulile pentru campania în audiovizual

Programele politice ale candidaților, opiniile și mesajele cu conținut electoral sunt prezentate în următoarele tipuri de emisiuni:

  • de promovare electorală – în care candidații și/sau reprezentanții lor își prezintă și promovează programele politice, activitățile de campanie electorală ori propria candidatură; acestea vor fi identificate ca atare, în cazul posturilor de radio, și, respectiv, semnalate prin marcajul „promovare electorală”, afișat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune;
  • de dezbatere electorală – în care radiodifuzorii pun în discuție programele electorale și temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaților și/sau a reprezentanților lor, precum și a jurnaliștilor, analiștilor, consultanților politici și altor invitați; emisiunile vor fi semnalate pe toată durata acesteia prin marcajul „dezbatere electorală”.
  • informative – în care activitățile de campanie ale candidaților sunt prezentate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparțialitate și informare corectă a publicului; radiodifuzorii pot prezenta în cadrul emisiunilor informative și intervenții făcute în direct de către candidați.

Accesul la serviciile publice de radio și televiziune

(1) Pentru candidaţii la alegerea Preşedintelui României, accesul la serviciile publice de radio şi televiziune este egal şi gratuit.

(2) Orarul pentru campania electorală şi repartizarea timpilor de antenă pentru accesul egal şi gratuit al candidaţilor la serviciile publice de radio şi televiziune se fac, după încheierea perioadei de depunere a candidaturilor, de birourile permanente reunite ale celor două Camere ale Parlamentului, împreună cu reprezentanţii serviciilor publice de radio şi televiziune şi cu participarea candidaţilor.

(3) Dacă alegerile pentru Preşedintele României au loc concomitent cu cele pentru Camera Deputaţilor şi Senat, se vor avea în vedere şi orarul şi repartizarea timpilor de antenă pentru campania electorală privind alegerea celor două Camere.

Art 36 din Legea 370/2004

(1) Candidaţii sunt obligaţi să solicite, până la data începerii campaniei electorale, conducerii serviciilor publice de radio şi televiziune acordarea timpilor de antenă. Solicitările peste acest termen nu se iau în considerare.

(2) Accesul candidaţilor la serviciile publice şi private de radio şi televiziune este gratuit. Posturile private de radio şi televiziune vor oferi candidaţilor timpi de antenă proporţionali cu cei practicaţi de posturile publice. Nerespectarea prevederilor prezentului alineat de către posturile private de radio şi televiziune atrage sancţionarea acestora. Sancţiunile sunt stabilite prin decizii ale Consiliului Naţional al Audiovizualului.

(21) Partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri beneficiază de timpi de antenă, la serviciile private de radio şi televiziune, contra cost.

(3) Este interzisă introducerea spoturilor publicitare electorale în alte emisiuni decât cele electorale.

Art 40 din Legea 370/2004

(2) Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi candidaţii şi toate partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care îi susţin.

Art 38 din Legea 370/2004

Sondajele de opinie

(1) În perioada electorală, în cazul prezentării de sondaje de opinie cu conţinut electoral, acestea trebuie însoţite de următoarele informaţii:

a) denumirea instituţiei care a realizat sondajul;

b) data sau intervalul de timp în care a fost efectuat sondajul şi metodologia utilizată;

c) dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;

d) cine a solicitat şi cine a plătit efectuarea sondajului.

(2) Televotul sau anchetele făcute pe stradă în rândul electoratului nu trebuie să fie prezentate ca reprezentative pentru opinia publică sau pentru un anumit grup social ori etnic.

(3) Cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete cu conţinut electoral făcute pe stradă.

(5) În ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieşirea de la urne, înainte de încheierea votării.

Art 40 din Legea 370/2004

Restricții privind campania electorală 

(2) Mijloacele folosite în campania electorală nu pot contraveni ordinii de drept.

(3) În unităţile militare, în unităţile de învăţământ, în timpul programului de învăţământ, în sediile reprezentanţelor diplomatice, precum şi în penitenciare, acţiunile de campanie electorală de orice tip sunt interzise.

Art. 37 din Legea 370/2004

Vezi mai sus reglementările privind afișajul stradal.

Unde fac sesizări?

Birourile electorale de circumscripție – birourile electorale de circumscripție asigură corecta desfășurare a campaniei electorale în circumscripția în care funcționează.

(1) Birourile electorale județene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului București și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate veghează la corecta desfășurare a campaniei electorale, soluționând, prin decizii, plângerile cu privire la campania electorală. Decizia se aduce la cunoștința publică prin afișare la loc vizibil la sediul biroului electoral emitent.

(2) Dacă birourile electorale județene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului București și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate consideră, cu ocazia soluționării plângerii, că este necesară luarea unor măsuri administrative sau aplicarea unor sancțiuni contravenționale ori penale, sesizează autoritățile competente.

(3) Împotriva deciziilor birourilor electorale județene, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București și biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate se pot face contestații la Biroul Electoral Central, în termen de cel mult 48 de ore de la afișarea acestora. 

(4) Soluţionarea plângerilor şi a contestaţiilor se face în termen de 3 zile de la înregistrarea lor.

(5) Contestaţiile formulate în termenul legal împotriva deciziilor adoptate de birourile electorale judeţene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate suspendă executarea acestora.

(6) Deciziile adoptate de birourile electorale judeţene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate devin executorii de la datele la care expiră termenele de contestare a acestora.

(7) Contestaţiile cu privire la împiedicarea unui partid sau a unei formaţiuni politice ori a unui candidat de a-şi desfăşura campania electorală în condiţiile legii se soluţionează de Curtea Constituţională, cu votul majorităţii judecătorilor, în termen de cel mult 48 de ore de la înregistrarea lor.

Art. 42, Legea 370/2004

Autoritatea Electorală Permanentă – Nereguli legate de finanțarea campaniei electorale – de exemplu, un competitor care tipărește materiale în regie proprie sau care nu marchează tipăriturile cu datele necesare. Datele de contact ale Departamentului de Control al Finanțării Partidelor Politice și a Campaniilor Electorale se regăsesc aici.

Consiliul Național al Audiovizualului – Neregulile privind campania din audiovizual. Date de contact 

Poliția Română, poliția locală – Distrugerea materialele electorale, violențe

 

Potrivit Deciziei BEC nr. 7/D/24.09.2024, art 3:

(1) În aplicarea dispozițiilor art. 42 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, plângerile cu privire la campania electorală din conținutul cărora nu se identifică județul sau sectorul municipiului București în care s-ar fi produs fapta reclamată, nu se identifică dacă fapta reclamată s-ar fi produs în țară sau în străinătate, precum și cele prin care se reclamă fapte produse în mai multe județe și/sau sectoare ale municipiului București și/sau state, se soluționează de biroul electoral în a cărui rază de competență teritorială se află adresa sediului central al partidului politic, al alianței politice sau al organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale care a propus candidatul al cărui acțiuni sunt reclamate. în cazul candidaților independenți, respectivele plângeri se soluționează de biroul electoral în a cărui rază de competență teritorială se află domiciliul candidatului independent.

(2) În aplicarea dispozițiilor art. 42 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, deciziile emise pentru soluționarea plângerilor cu privire la campania electorală se aduc la cunoștință publică prin emiterea unui comunicat de presă și prin afișarea deciziei la loc vizibil la sediul biroului electoral emitent, precum și pe pagina de internet a acestuia.

 


EFOR explică pe scurt cum se finanțează partidele politice și campaniile electorale la alegerile parlamentare și prezidențiale. Mai multe detalii puteți găsi și pe www.banipartide.ro.

#baniipartidelor_Surse de venit_24 by EFOR

#baniipartidelor_cum se finanteaza o campanie electorala_24? by EFOR

#baniipartidelor_Cheltuielile din campaniile electorale_2024 by EFOR

    Ultima actualizare: 10/31/24 12:10
Categorii:


Înapoi la cuprins

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *