Reguli StrăinătateVotul în străinătate

Documentele cu care pot vota în străinătate

La prezidențiale

Prin act de identitate se înțelege conform art 2 (1) d din Legea 370/2004:

  • cartea de identitate
  • cartea electronică de identitate
  • cartea de identitate provizorie
  • buletinul de identitate ori pașaportul diplomatic
  • pașaportul diplomatic electronic
  • pașaportul de serviciu
  • pașaportul de serviciu electronic
  • pașaportul simplu
  • pașaportul simplu electronic
  • pașaportul simplu temporar
  • în cazul elevilor din școlile militare, carnetul de serviciu militar.

Documentele trebuie să fie valabile în ziua votării.

Pașaportul simplu, pașaportul simplu electronic și pașaportul simplu temporar pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de vot numai de cetățenii români care votează în străinătate sau de cetățenii români cu domiciliul în străinătate care votează în România

 

Pasapoartele CRDS pentru cetățenii români cu domiciliul în străinătate

Pasaportul CRDS se emite pentru cetățenii români cu domiciliul în străinătate, care nu mai au nicio adresă în țară. Condițiile pentru a avea un astfel de pașaport sunt: 

  • aveți cod numeric personal

  • aţi dobândit drept de şedere pentru o perioadă de cel puţin un an sau, după caz, aveţi prelungit succesiv dreptul de şedere , în decurs de un an, pe teritoriul statului respectiv;

  • aţi dobândit un drept de şedere pe teritoriul statului respectiv în scopul reunificării familiale cu o persoană care are domiciliul în statul respectiv;

  • aţi dobândit drept de lungă şedere sau drept de şedere permanentă;

  • aţi dobândit cetăţenia statului respectiv;

  • aveţi drept de muncă;

  • sunteţi înscris la o instituţie privată sau publică pentru studii sau formare profesională;

  • sunteţi posesorul unui certificat de înregistrare ori al unui document care atestă rezidenţa într-un stat membru UE sau al Spaţiului Economic European.

Aflați aici cum se emite pașaportul CRDS.


La parlamentare

Lista de documente este stabilită prin art. 83 din Legea 208/2015:

Cetățenii români cu domiciliul sau reședința în România care în ziua votării se află în țară

  • cartea de identitate;
  • cartea electronică de identitate;
  • cartea de identitate provizorie;
  • buletinul de identitate;
  • pașaportul diplomatic;
  • pașaportul diplomatic electronic;
  • pașaportul de serviciu;
  • pașaportul de serviciu electronic;
  • carnetul de serviciu militar, în cazul elevilor din școlile militare.

Cetățenii români cu domiciliul în România, dar care au fost înscriși în Registrul electoral cu adresa de reședință în străinătate

își pot exercita dreptul de vot la secțiile de votare organizate în străinătate în baza unuia dintre următoarele acte de identitate, valabile în ziua votării, însoțite de un document oficial emis de statul străin privind stabilirea reședinței:

  • cartea de identitate;
  • cartea electronică de identitate;
  • cartea de identitate provizorie;
  • buletinul de identitate;
  • pașaportul diplomatic;
  • pașaportul diplomatic electronic;
  • pașaportul de serviciu;
  • pașaportul de serviciu electronic;
  • pașaportul simplu;
  • pașaportul simplu electronic;
  • pașaportul simplu temporar.

Cetățenii români cu domiciliul în străinătate

își pot exercita dreptul de vot la secțiile de votare organizate în străinătate conform prezentei legi, în baza unuia dintre următoarele acte de identitate, valabile în ziua votării:

  • pașaportul simplu, cu menționarea țării de domiciliu;
  • pașaportul simplu temporar, cu menționarea țării de domiciliu;
  • pașaportul simplu electronic, cu menționarea țării de domiciliu.

(4) Prin reședință în străinătate se înțelege adresa din străinătate la care persoana fizică declară că are locuința secundară, alta decât cea de domiciliu, și unde posedă un drept legal de ședere mai mare de 90 de zile. Documentele care atestă reședința în străinătate se stabilesc de către ministrul afacerilor externe, prin ordin.

(5) Militarii, polițiștii și personalul civil român din instituțiile sistemului de apărare, ordine publică și siguranță națională trimiși în misiune în teatre de operațiuni din străinătate își exercită dreptul de vot la orice secție de votare constituită în țara în care își desfășoară misiunea. Aceștia vor fi înscriși în lista electorală suplimentară de către președintele biroului electoral al secției de votare și vor vota în baza pașaportului de serviciu.

Nu se poate vota pe baza titlului de călătorie!

    Ultima actualizare: 08/28/24 10:08
Categorii:


Înapoi la cuprins

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *