Campania electorală și finanțarea acesteia
Cum pot afla cât cheltuie partidele în precampanie?
Nu puteți afla cu exactitate, pentru că precampania nu este o perioadă definită legal. Cheltuielile pentru campanie sunt strict cele care se înregistrează după începerea campaniei electorale (30 de zile înainte de data alegerilor). Dacă un partid sau un posibil candidat independent cheltuie bani pentru promovare cu două luni înaintea alegerilor, nu se contabilizează ca […]
Partidele pot folosi bannere sau panouri publicitare înainte de începerea campaniei electorale?
Da, partidele politice pot folosi astfel de materiale publicitare – incluzând bannere, panouri, ecrane electronice, mașini sau geamuri colantate etc. în afara campaniei electorale. Această metodă de promovare se consideră publicitate politică și nu este publicitate electorală, care este reglementată doar în luna de campanie. Publicitatea politică nu este definită exact în lege. Legea 334/2006 […]
Ce materiale de propagandă pot folosi competitorii în campania electorală?
Conform Legii 334/2006 și HG 10/2016, material de propagandă electorală poate fi orice material scris, audio sau video, care îndeplineşte următoarele condiţii: se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat; este utilizat în perioada campaniei electorale are obiectiv electoral şi se adresează publicului larg; depăşeşte limitele […]
Care sunt obligațiile de transparență pentru promovarea candidaților în afara campaniei electorale?
Conform legislației electorale, campania începe cu o lună înaintea zilei alegerilor. Chiar dacă nu există un concept legal de precampanie și nici limite calendaristice pentru aceasta, în practică partidele încep activitatea de promovare mai repede, iar această perioadă este considerată ca fiind precampania. Înainte de începerea campaniei electorale nu vorbim despre promovare electorală, ci de […]
Cum îmi dau seama dacă există abuz de resurse publice?
Abuzul de resurse publice este definit de OSCE ca ”un avantaj necuvenit obținut de anumite partide sau candidați, prin utilizarea pozițiilor lor oficiale sau a legăturilor cu instituțiile guvernamentale, pentru a influența rezultatul alegerilor”. Potrivit Consiliului Europei, resursele administrative/publice sunt considerate a fi toate „umane, financiare, resurse materiale, în natură și alte resurse imateriale” care […]
Pot împărți candidații cadouri în perioada electorală?
Nu, partidele politice nu pot împărți cadouri alegătorilor, întrucât această faptă ar putea fi considerată coruperea alegătorilor. Conform art 386 din Codul Penal (1) Oferirea sau darea de bani, de bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidaţi ori un anumit candidat se […]
Care este valoarea maximă a cheltuieilor pe care le pot face partidele politice sau candidații independenți la alegerile prezidențiale și parlamentare 2024?
În primul rând, cheltuielile nu se cumulează și sunt diferite pe fiecare tip de alegeri, chiar dacă cele două scrutine au loc în paralel. Cheltuielile efectuate nu pot fi mai mari decât contribuțiile electorale depuse de candidați sau partid. Limita maximă a contribuțiilor (cât poate primi și declara un candidat/partid) la prezidențiale este de 66.000.000 […]
Se pot organiza evenimente de tipul zilele comunei în timpul campaniei electorale?
Da, legislația electorală nu prevede restricții în acest sens. Dar acestea sunt permise doar dacă nu sunt finanțate de către partid / competitorul electoral, nu sunt evenimente de campanie sau nu reprezintă un abuz de resurse publice. Conform Deciziei BEC nr. 7/D/24.09.2024 privind unele măsuri pentru buna desfășurare a campaniei electorale la alegerile pentru Președintele […]
Cum și când pot afla câți bani declară candidații sau partidele în campania electorală?
Există două moduri în care puteți afla câți bani se declară în campania electorală: datele săptămânale făcute publice de către Autoritatea Electorală Permanentă, care afișează pe platforma www.finantarepartide.ro veniturile și cheltuielile din săptămana anterioară. Competitorii electorali au obligația să raporteze veniturile către AEP în trei zile de la primire. La alegerile din iunie, datele au […]
Regulile pentru utilizarea afișelor electorale
Câte panouri se utilizează la aceste alegeri? La alegerile prezidențiale și parlamentare se folosesc panouri separate. Numărul de panouri se stabilește în funcție de numărul competitorilor. Câte afișe se pot aplica pe un panou? La prezidențiale, pe fiecare panou se poate folosi un singur afiș, astfel încât să nu încurce plasarea de afișe de către […]
Candidații pot organiza campanii de comunicare prin SMS la alegeri?
Nu, această cheltuială nu este eligiblă pentru candidați sau partidele politice. Dacă primiți astfel de mesaje de promovare, de la candidați sau partide, putem face o sesizare, astfel: birourile electorale de circumscripție (pentru nereguli privind desfășurarea campaniei) pentru prezidențiale sau parlamentare Autoritatea Electorală Permanentă – nereguli legate de finanțarea campaniei electorale. Datele de contact ale Departamentului […]
Se pot organiza campanii de promovare a participării la vot?
Nu, întrucât BEC a interzis acțiunile care au ca scop acordarea sau formularea promisiunii de acordare a unor beneficii și recompense de orice fel pentru participarea la vot, atât la parlamentare, cât și la prezidențiale. Conform Deciziei BEC nr. 7/D/24.09.2024 privind unele măsuri pentru buna desfășurare a campaniei electorale la alegerile pentru Președintele României din […]