Regulile privind finanțarea campaniilor electorale au fost denaturate prin suprapunerea alegerilor parlamentare și prezidențiale

Expert Forum consideră că suprapunerea parțială a perioadelor de campanie electorală pentru alegerile parlamentare și cele prezidențiale reduce eficiența implementării regulilor privind finanțarea campaniilor electorale, dar și a activităților de monitorizare a veniturilor și cheltuielilor.

 

În timpul campaniei electorale, care începe cu 30 de zile înaintea datei alegerilor, legislația stabilește clar ce tipuri de materiale de promovare se pot plăti și utiliza și limitează semnificativ utilizarea materialelor de promovare stradală (outdoor). Dacă înainte de începerea campaniilor electorale, se pot folosi bannere, billboard-uri, afișaj prin intermediul panourilor electronice, mașini colantate etc, în timpul campaniei acestea nu se pot utiliza. Mai mult, în timpul campaniei electorale, toate materialele produse trebuie marcate cu numele entității care le-a comandat, numărul de exemplare (dacă este cazul) și codul mandatarului financiar. La final, competitorii electorali sunt obligați să includă în raportare și lista de materiale și cea a furnizorilor cu care au lucrat. În afara campaniei, aceste reguli nu se aplică.

În contextul alegerilor din noiembrie și decembrie, eficiența acestor reguli este redusă de faptul că perioada de campanie electorală pentru prezidențiale începe mai devreme decât cea pentru parlamentare. Pentru primul tur al alegerilor prezidențiale, campania a început astăzi, 25 octombrie și se încheie pe 23 noiembrie, ora 7. În schimb, pentru alegerile parlamentare începe pe 1 noiembrie și se încheie pe 30 noiembrie, ora 7.  Deși competitorii electorali nu mai pot folosi materialele de promovare stradală menționate mai sus pentru prezidențiale începând de astăzi, le pot folosi pentru promovarea la parlamentare. Având în vedere că partidele care cheltuie cei mai mulți bani pentru finanțarea campaniei sunt aceleași la ambele alegeri – potrivit legii sunt alegeri diferite, deci competitori diferiți – este clar că obțin un avantaj, întrucât se pot promova în continuare, chiar dacă nu folosesc vizibil numele unui candidat la președinție. În mod similar, pot folosi materiale de promovare outdoor, fără a se considera promovare electorală în pauza dintre cele două tururi de alegeri prezidențiale, perioadă care se suprapune parțial cu cea de campanie pentru parlamentare.

O altă problemă pe care o semnalăm este faptul că partidele vor putea continua campania electorală pentru parlamentare pe 24 noiembrie, când se votează pentru președinte sau pot face campanie pentru candidații la președinție pe 1 decembrie, când se votează pentru parlamentare. Conform legii, continuarea campaniei în ziua alegerilor se sancționează, dar fiind vorba de campanii diferite, competitorii se pot folosi de acest pretext. Nici nu este nevoie să se facă referire la numele unui anume candidat, întrucât promovarea partidului din care acesta face parte poate avea un efect similar. În plus, un candidat la parlamentare, care nu ar avea dreptul să se promoveze pe 1 decembrie, poate participa la dezbateri electorale ca reprezentant desemnat al unui candidat la al doilea tur al alegerilor prezidențiale, ceea ce anulează de facto restricțiile privind continuarea campaniei.

Astfel, considerăm că modul în care a fost construit calendarul electoral, din rațiuni politice, este unul păgubos pentru competiția electorală, care este afectată vizibil. Principalii beneficiari vor fi partidele de la putere, precum și cele care beneficiază de subvenții, pe care le pot folosi pentru promovarea partidului, în modul arătat mai sus. Această situație apare și în contextul în care guvernul tocmai a mărit bugetul pentru subvenții cu 73 de milioane de lei, ajungând la un total de 387 de milioane de lei, un record absolut. Subvențiile pot fi folosite pentru finanțarea politică, a partidului sau pot fi transferate în campanie. Luând în calcul aceste considerente, reglementările privind finanțarea campaniei își pierd parțial din utilitate, iar raportările pentru costurile campaniei electorale vor arăta doar parțial dimensiunea cheltuielilor.

Scurt dicționar

  • Competitor electoral = partid politic sau candidat independent înregistrat în cursa electorală
  • Promovare politică = promovarea partidului politic în afara perioadei de campanie. Promovarea se poate suprapune cu perioada de campanie dacă nu include candidați sau nu este evident un demers electoral.
  • Promovare electorală = promovarea competitorului electoral în timpul campaniei electorale
  • Date alegeri: 24 noiembrie (prezidentiale I), 1 decembrie (parlamentare), 8 decembrie (prezidențiale II)

Pentru a înțelege mai bine cum se finanțează o campanie electorală, puteți consulta infograficele din seria #baniipartidelor.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *