La aceste alegeri nu există un birou electoral central și nici nu se mai aplică prevederile OUG 1/2025, care a fost elaborată pentru alegerile prezidențiale. Astfel, în timpul campaniei sesizările pentru nereguli în activitatea online se pot face astfel:
- Direct la platforme – ca utilizator aveți dreptul de a face o plângere direct la platformele foarte mari (Facebook, Instagram, TikTok etc) dacă credeți că anumit conținut încalcă regulile acestora.
- Birourile electorale de circumscripție (BEC) sau birourile care preiau aceste atribuții – birourile electorale de circumscripție asigură corecta desfășurare a campaniei electorale în circumscripția în care funcționează, inclusiv pentru ceea ce înseamnă mediul online – vezi mai jos art 80. BEC iau hotărâri în soluționarea plângerilor privind campania electorală desfășurată prin intermediul platformelor online foarte mari pe care le transmit AEP, care la rândul să le comunică platformelor online foarte mari, prin intermediul canalelor și instrumentelor de raportare specifice. Aceste hotărâri au statut de ordine de a acționa împotriva conținutului ilegal. Vezi datele de contact ale birourilor electorale aici sau pe site-ul AEP.
Conform Legii 50/2024,
ordinul de a acționa împotriva conținutului ilegal este actul administrativ prin care o autoritate sau o instituție publică ori o autoritate judiciară dispune, în temeiul dreptului aplicabil al Uniunii Europene sau al dreptului intern aplicabil care este conform cu dreptul Uniunii Europene, ca furnizorii de servicii intermediare să acționeze împotriva unui anumit element sau a mai multor elemente de conținut ilegal;
Conform Digital Services Act:
„conținut ilegal” înseamnă orice informație care, în sine sau prin raportare la o activitate, inclusiv vânzarea de produse sau furnizarea de servicii, nu este conformă cu dreptul Uniunii sau cu dreptul oricărui stat membru care este conform cu dreptul Uniunii, indiferent de obiectul sau natura exactă a dreptului respectiv;
Deși nu există o definiție exhaustivă, prin conținut ilegal putem înțelege discurs instigator la ură, discriminator, defăimare, materiale care încalcă regulile privind realizarea materialelor electorale, utilizarea de minori, amplificare artificialăn inautentică, utilizarea de conturi false, publicitate politica mascată prin campanii de micro-influenceri etc.
- Autoritatea Electorală Permanentă – Nereguli legate de finanțarea campaniei electorale / publicitate politică. Dacă observați campanii de promovare a unor candidați care nu respectă regulile de marcare a materialelor electorale puteți sesiza și AEP, care va realiza controlul cu privire la cheltuielile din campanie, după finalizarea acesteia. Având în vedere că un competitor electoral nu se poate promova decât prin materiale realizate în cadrul unui contract cu un furnizor – deci nu în regie proprie – orice alt tip de material încalcă legea. Puteți contacta Departamentul de Control al Finanțării Partidelor Politice și a Campaniilor Electorale la contact[at]finantarepartide.ro.
Trebuie să menționăm că nu orice postare încalcă legislația – există și dreptul oricărui utilizator de a se pronunța cu privire la campanie sau la candidați, fără a face neapărat campanie în modul prevăzut de lege. Când însă un competitor electoral își face însă campanie, pe care nu o marchează ca atare, acesta încălcă reglementările privind finanțarea campaniilor electorale. De asemenea, dacă există rețele sau grupuri care sprijină un candidat în mod organizat fără a marca materialele, poate fi o încălcare a legii. În România, finanțarea campaniilor de către terți este interzisă. Cu alte cuvinte, doar campania realizată de către o firmă plătită din contul competitorului electoral este legală.
Ce materiale de propagandă pot plăti și folosi competitorii în campania electorală
- Poliția Română, poliția locală – Comportament ilegal, violență, instigare la ură etc
Articolul 80 din Legea 115/2015 stabilește că:
(1) Birourile electorale de circumscripție veghează la corecta desfășurare a campaniei electorale în circumscripția în care funcționează.
(2) Birourile electorale de circumscripție soluționează plângerile ce le sunt adresate cu privire la împiedicarea unui partid politic, organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțe politice, alianțe electorale ori a unui candidat independent de a-și desfășura campania electorală în condițiile prevăzute de lege, precum și plângerile privind încălcarea prevederilor art. 64, 65 și 79.
(3) Dacă biroul electoral de circumscripție consideră, cu ocazia soluționării plângerii, că este necesară luarea unor măsuri administrative sau aplicarea unor sancțiuni contravenționale ori penale, sesizează autoritățile competente.
(4) Împotriva hotărârilor pronunțate de birourile electorale în materia campaniei electorale se poate face contestație în termen de 48 de ore de la data afișării, care se depune la biroul electoral ierarhic superior. Hotărârea este definitivă.
(5) Soluționarea plângerilor și a contestațiilor se face în termen de 3 zile de la înregistrarea lor, iar hotărârile date se publică în presă și se afișează în mod vizibil la sediul biroului electoral care le-a emis.
(6) Partidele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțele politice, alianțele electorale, candidații independenți sau primarii, după caz, au obligația de a duce la îndeplinire hotărârile definitive ale birourilor electorale, în materia campaniei electorale, de îndată după comunicare.
Termenele la parțiale se reduc la jumătate