Reguli Locale parțiale decembrie 2025Principalele reguliFinanțarea campaniei electorale

Finanțarea campaniei electorale

Campania electorală începe cu 15 de zile înainte de data desfășurării alegerilor și se încheie în ziua de sâmbătă care precedă data alegerilor, la ora 7,00. Cheltuielile efectuate înaintea începerii campaniei electorale nu sunt raportate în timpul campaniei, ci sunt legate de finanțarea uzuală a partidelor politice (de exemplu, utilizarea de bannere, mesh-uri, panotaj etc), ceea ce reduce transparența procesului. De exemplu, partidele care beneficiază de subvenții cheltuie sume semnificative pentru bannere, corturi sau alte metode de promovare, fără a le marca.

Sursa veniturilor

Contribuțiile pentru campania electorală pot proveni de la partidul politic (doar în anumite limite pentru locale), din fondurile acumulate în afara campaniei și subvenții, precum și din contribuții ale candidaților.

Contribuțiile partidelor politice, alianțelor politice şi ale organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale pot proveni numai din transferuri ale fondurilor obținute din sursele de finanțare a activității unui partid politic

  • cotizații ale membrilor de partid;
  • donații, legate și alte liberalități;
  • venituri provenite din activități proprii,
  • subvenții
  • împrumuturi în bani de la persoane fizice și juridice.

Contribuțiile candidaților pentru campania electorală pot proveni numai din:

  • donații primite de candidați de la persoane fizice / persoanele juridice nu pot dona în campanie, în limita a 200 de salarii minime brute pe economie, adică 810.000 lei
  • venituri proprii ale acestora
  • împrumuturi contractate de aceștia de la persoane fizice (810.000 lei) sau instituții de credit (2.025.000 lei)

Donațiile mai mari de 40.500 lei pot fi primite de candidați numai prin conturile bancare proprii, iar cele care au o valoare mai mare de 25.000 de lei se încheie prin înscris autentic. Împrumuturile trebuie să fie contractate numai prin acte autentice notariale.

La primirea fondurilor, partidul sau candidatul sunt obligate să verifice sursa fondurilor și identitatea donatorilor.

Limita maximă a veniturilor, care este aceeași cu cea a cheltuieilor, este următoarea:

  • de 200 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de preşedinte al consiliului judeţean şi de primar al municipiului Bucureşti – adică cel mult 810.000 de lei pentru fiecare candidat. 
  • 5 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al comunei – 20.250 lei

  • 7 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al oraşului – 28.350 lei

Este interzisă finanțarea campaniei electorale către persoane fizice sau juridice care nu au cetățenia română, cu excepția cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România și dețin calitatea de membru al partidului politic respectiv.

Campania nu poate fi susținută de către o autoritate publică, instituție publică, regie autonomă, companie națională, societate comercială (cf legii nr. 31/1990) ori instituție de credit, la care sunt acționari majoritari statul sau unități administrativ-teritoriale, ori de către societăți comerciale care desfășoară activități finanțate din fonduri publice. Societățile comerciale care cu 12 luni înainte de începerea campaniei electorale, au desfășurat activități finanțate din fonduri publice nu pot dona. Nu pot contribui nici sindicatele, culte religioasele, asociațiile ori fundațiile de naționalitate română sau de altă naționalitate.

Pentru cheltuieli există și limite procentuale definite în lege și în ghiduri. De exemplu, pentru cheltuieli pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune și în presa scrisă la partidele pot cheltuit cel mult 40% din bani. Cheltuielile pot fi realizate doar de competitorii electorali, prin servicii contractate și nu se pot produce în regie proprie. 

Declararea veniturilor și cheltuielilor

Competitorii electorali trebuie să deschidă conturi bancare dedicate, pe care le notifică Autorității Electorale Permanente, pentru încasarea contribuțiilor electorale și plata cheltuielilor electorale. În cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii sau virării unei sume de bani în contul bancar notificat, candidatul sau partidul politic, are obligația de a preda mandatarului financiar o declarație cu indicarea sursei contribuției. Mai departe, contribuția este declarată la AEP de către mandatarul financiar, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data încasării în contul bancar. Contribuțiile pot fi depuse în conturile bancare notificate la AEP doar până la data încheierii campaniei electorale.

Raportări

În 15 zile de la data alegerilor, competitorii trebuie să depună la AEP un raport de venituri și cheltuieli, alături de mai multe declarații legate de materialele folosite, limitele cheltuielilor, lista furnizorilor, datorii etc.

Deși legislația nu include prevederi specifice, AEP publică săptămânal veniturile și cheltuielile competitorilor electorali, crescând astfel transparența procesului

Materiale electorale eligibile și cheltuieli acceptate

În campanie, competitorii pot folosi materiale de propagandă electorală, orice material scris, audio sau video, care:

  • se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat;
  • este utilizat în perioada campaniei electorale
  • are obiectiv electoral și se adresează publicului larg;
  • depășește limitele activității jurnalistice de informare a publicului.

Se pot folosi doar următoarele tipuri de materiale:

  • afișe electorale cu dimensiuni de cel mult 500 mm o latură și 350 mm cealaltă latură;
  • afișele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală vor avea 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură;
  • audio sau video difuzate de mass-media audiovizuală
  • publicitate în presa scrisă;
  • de promovare online;
  • broșuri, pliante și alte materiale tipărite din aceeași categorie, precum calendare, fluturași și altele asemenea.

În campanie se interzice:

  • utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate
  • utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio
  • spectacole, serbări, focuri de artificii etc.;
  • bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.

Materialele electorale nu se pot produce în regie proprie.

Conform AEP, este interzisă efectuarea de cheltuieli în legătură ”cu oferirea, darea sau distribuirea către alegători, în mod direct sau indirect, a măștilor, a dezinfectanților, a odorizantelor auto, a pixurilor, a cănilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, a gecilor, a impermeabilelor, a pelerinelor, a vestelor, a șepcilor, a căciulilor, a fularelor, a sacoșelor, a pungilor, a umbrelelor, a găleților, a brichetelor, a chibriturilor, a produselor alimentare, a produselor alcoolice, a țigărilor și a altor produse din tutun, a calendarelor bisericești şi a altor asemenea produse, precum și a oricăror alte bunuri oferite cu scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat.”

 

 

    Ultima actualizare: 11/03/25 12:11
Categorii:


Înapoi la cuprins

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *