Autoritatea Electorală Permanentă (AEP)
Spre deosebire de birourile electorale, Autoritatea funcționează permanent, independent de perioada specială a alegerilor. Este instituția care veghează asupra calității procesului electoral și asigură sprijin logistic. Produce rapoarte, studii, proiecte de lege, pentru detalierea și îmbunătățirea regulilor și procedurilor de vot. Printre atribuțiile AEP se numără menținerea registrul electoral și registrul secțiilor de votare, asigurarea sesiunilor de pregătire pentru birourile electorale, are rol în dezvoltarea și administrarea aplicațiilor utilizate în alegeri. AEP coordonează dezvoltarea SIMPV și aplicației pentru centralizarea datelor consemnate în procesele-verbale privind rezultatele votării. AEP emite hotărâri și instrucțiuni pentru a detalia legislația, pe teme care țin de logistică electorală și anumite procese – de exemplu, stabilește cum funcțjonează SIMPV sau formatul listelor electorale care urmează să fie folosite la alegeri.
AEP are rol de control asupra finanțării partidelor și campaniilor electorale. Pentru partidele politice, AEP este instituția care le virează subvențiile, sursa primară de venituri, și le rambursează costurile de campanie, cu anumite condiții prevăzute de legea 334/2006.
Președintele AEP este numit de parlament, iar cei 2 vicepreședinți de Președintele României, respectiv de primul-ministru. Detalii despre AEP găsiți pe www.roaep.ro.
La alegerile parțiale din decembrie îndeplinește următoarele funcții:
- coordonează, sprijină, îndrumă și monitorizează îndeplinirea sarcinilor care revin autorităților publice și organismelor electorale în pregătirea și organizarea alegerilor locale parțiale;
 - asigură aplicarea unitară a dispozițiilor legale referitoare la organizarea și desfășurarea alegerilor locale parțiale;
 - coordonează, prin Direcția generală informatică, activitățile privind funcționarea Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal și a Sistemului informatic pentru centralizarea datelor din procesele-verbale pentru alegerile locale parțiale;
 - pune la dispoziția președinților tribunalelor lista experților electorali juriști care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 26 alin. (51) din Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare;
 - întocmește lista cu personalul de specialitate atestat de Institutul Național de Statistică, care participă la centralizarea, prelucrarea datelor și constatarea rezultatelor alegerilor locale parțiale;
 - îndrumă și coordonează, prin Direcția generală informatică, activitățile de centralizare a datelor consemnate în procesele-verbale privind rezultatele votării;
 - asigură resursele necesare pentru configurarea adreselor de poștă electronică ale birourilor electorale județene, birourilor electorale de circumscripție și ale oficiilor electorale;
 - asigură elaborarea, în format electronic, de ghiduri, instrucțiuni, materiale de informare sau instruire pentru membrii birourilor și oficiilor electorale și a celorlalți participant la procesul electoral;
 - aduce la cunoștință publică, pe site-ul propriu, datele și informațiile de interes public rezultate din activitățile prevăzute la lit. c) și f);
 - înregistrează și instruiește mandatarii financiari;
 - monitorizează și controlează finanțarea campaniei electorale, conform Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
 - asigură rambursarea cheltuielilor aferente campaniei electorale efectuate de competitorii electorali, conform Legii nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
 - organizează, împreună cu Serviciul de Telecomunicații Speciale, sesiuni de instruire a persoanelor desemnate să utilizeze terminalele informatice necesare fotografierii proceselor-verbale și centralizării rezultatelor votării pentru primari la nivelul birourilor electorale de circumscripție comunală și orășenească;
 - asigură logistica și resursele necesare organizării și implementării unui proiect pilot în cel puțin 6 secții de votare din municipiul București în vederea exercitării independente a dreptului de vot de către alegătorii cu dizabilități de vedere.
 
Biroul Electoral Central
Nu se formează la alegerile parțiale. Sarcinile sunt preluate parțial de către birourile județene/al Municipiului București.
Birourile electorale de circumscripție locală, județeană și a Municipiului București
Pentru București se formează un birou de circumscripție la nivel municipal și oficii de sector. Biroul electoral la nivel județean se formează doar la Buzău, în rest se înființează birouri de circumscripție locală. Birourile electorale de circumscripţie comunală se constituie din 9 membri, cele ale oraşelor, municipiilor şi subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor, din 11 membri, iar cel al municipiului Bucureşti şi cele ale judeţelor, din 15 membri, astfel:
- Biroul electoral de circumscripţie comunală este format din preşedinte, un locţiitor al acestuia şi din 7 reprezentanţi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale sau organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri în circumscripţia electorală respectivă.
 - Biroul electoral de circumscripţie orăşenească, municipală şi din subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor este format din preşedinte, un locţiitor al acestuia şi din 9 reprezentanţi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale sau organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri în circumscripţia electorală respectivă.
 - Biroul electoral de circumscripţie a municipiului Bucureşti şi birourile electorale de circumscripţie judeţeană sunt formate din preşedinte, un locţiitor al acestuia, un reprezentant al Autorităţii Electorale Permanente şi din 12 reprezentanţi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale sau organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri în circumscripţia electorală respectivă.
 
Birourile gestionează activitatea în circumscripție și se ocupă, printre altele, de înregistrarea candidaților, acreditează observatorilor, totalizează voturile în circumscripția lor și stabilesc rezultatul alegerilor. Consilierii și primarii aleși primesc de la biroul lor de circumscripție un certificat ce atestă alegerea lor. Birourile de circumscripție soluționează contestațiile împotriva activităților birourilor la nivel de secție de votare.
Birourile electorale ale secțiilor de votare
Fiecare dintre cele aproape 19.000 de secții de votare din țară are un birou aferent, care se ocupă de organizarea procesului de votare și centralizare a rezultatelor. Primesc și administrează ștampilele și buletinele de vot, și asigură desfășurarea alegerilor în secție, inclusiv numărarea voturilor și trimiterea rezultatelor după finalizarea procedurii de numărare.
Birourile electorale ale secțiilor de votare din țară sunt constituite dintr-un președinte, un locțiitor al acestuia și 7-9 membri (în funcție de tipul de localitate în care se formează), reprezentanți ai partidelor politice parlamentare și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, respectiv ai altor competitori electorali.
Președintele și locțiitorul sunt trași la sorți din rândul experților electorali gestionați de AEP, iar restul de membri sunt reprezentanți ai partidelor politice care participă la alegeri.
Operatorul de tabletă nu e membru al biroului electoral.

Prefecții
Instituțiile prefectului duc la îndeplinire următoarele măsuri tehnice principale:
- asigură confecționarea ștampilelor birourilor electorale județene, birourilor electorale de circumscripție și oficiilor electorale;
 - asigură imprimarea tipizatelor și a formularelor necesare desfășurării activității birourilor electorale ale secțiilor de votare, altele decât cele aflate în sarcina primarilor și a direcțiilor teritoriale de statistică;
 - asigură preluarea și ambalarea materialelor necesare votării, în vederea distribuirii acestora către primari;
 - asigură spațiile necesare pentru organizarea sesiunilor de instruire a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare, a locțiitorilor acestora, a informaticienilor și a operatorilor de calculator;
 - coordonează activitatea primarilor pentru realizarea transportului materialelor, documentelor și al tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral, ținând cont de efectivele Ministerului Afacerilor Interne planificate pentru derularea în condiții de securitate a acestei activități.
 
Primarii
Primăria asigură sediul pentru biroul electoral de circumscripție, și asigură dotarea lor și ale birourile la nivel de secție de votare. Totodată, primarul stabilește locațiile pentru afișele electorale și montează panourile, și are grijă să nu le distrugă nimeni.
Primarii mai duc la îndeplinire și alte sarcini, cum ar fi:
- întocmesc și tipăresc listele electorale permanente;
 - întocmesc și tipăresc listele electorale complementare și copiile de pe listele electorale complementare;
 - tipăresc tipizatele listelor electorale suplimentare și ale extraselor de pe lista electorală permanentă, copia de pe lista electorală complementară și de pe lista electorală suplimentară;
 - asigură urnele de vot;
 - asigură dotarea tehnico-materială a birourilor electorale de circumscripție și a oficiilor electorale;
 - informează alegătorii privind delimitarea secțiilor de votare și sediile acestora;
 - stabilesc locurile speciale de afișaj electoral și asigură amplasarea de panouri electorale;
 - eliberează extrase din Registrul electoral, conform art. 17 alin. (2) din Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare;
 - asigură tușul, tușierele și celelalte materiale necesare votării.
 
Serviciul de Telecomunicații Speciale
Câteva dintre atribuțiile importante sunt:
- asigură actualizarea aplicației informatice pentru verificarea dreptului la vot, precum și a aplicației informatice pentru centralizarea datelor din procesele-verbale privind rezultatele alegerilor locale parțiale, conform cerințelor operaționale furnizate de AEP în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri;
 - asigură actualizarea aplicației informatice pentru furnizarea datelor privind prezența la vot, a datelor provizorii, parțiale și finale aferente proceselor-verb ale de consemnare a rezultatelor votării, precum și a fotografiilor proceselor-verbale de consemnare a rezultatelor votării, în vederea asigurării publicității acestora, conform cerințelor operaționale furnizate de AEP în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri;
 - asigură serviciile de telefonie specială și de comunicații de voce și date, necesare birourilor electorale județene, oficiilor electorale, Biroului electoral de circumscripție a municipiului București și Biroului electoral de circumscripție județeană Buzău;
 - asigură serviciile de comunicații de voce și date pentru birourile electorale de circumscripție comunală și orășenească și pentru birourile electorale ale secțiilor de votare;
 - asigură terminalele informatice necesare fotografierii proceselor-verbale și centralizării rezultatelor votării pentru primari la nivelul birourilor electorale de circumscripție comunală și orășenească și pentru birourile electorale ale secțiilor de votare;
 - asigură sprijin AEP, în calitatea sa de administrator al domeniului, pentru găzduirea și gestionarea adreselor de poștă electronică ale birourilor electorale județene, oficiilor electorale și birourilor electorale de circumscripție;
 - furnizează serviciul de semnătură electronică calificată prin autoritatea de certificare proprie, destinată exclusiv președinților și locțiitorilor birourilor electorale județene, oficiilor electorale, Biroului electoral de circumscripție a municipiului București și Biroului electoral de circumscripție județeană Buzău, în scopul îndeplinirii atribuțiilor funcționale ce le revin;
 - participă la sesiunile de instruire a operatorilor de calculator organizate de AEP;
 - participă la sesiunile de instruire a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare și a locțiitorilor acestora;
 - participă, împreună cu AEP, la sesiunile de instruire a persoanelor desemnate să utilizeze terminalele informatice necesare fotografierii proceselor-verbale și centralizării rezultatelor votării pentru primari la nivelul birourilor electorale de circumscripție comunală și orășenească;
 - participă la sesiunile de instruire a statisticienilor, la solicitarea Institutului Național de Statistică, cu privire la utilizarea aplicației informatice pentru centralizarea datelor din procesele- verbale privind rezultatele alegerilor locale parțiale.
 
Institutul Național de Statistică
- Participa la centralizarea, prelucrarea datelor și constatarea rezultatelor alegerilor locale parțiale
 - Asigură instruirea personalului care va participa la centralizarea, prelucrarea datelor și constatarea rezultatelor alegerilor locale parțiale.
 
Ministerul Afacerilor Interne
- menține și asigură ordinea publică în zona secțiilor de votare, securitatea buletinelor de vot și a celorlalte materiale necesare votării, pe timpul operațiunilor de tipărire, confecționare, transport și depozitare, precum și securitatea materialelor, documentelor și a tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral.
 
Monitorul Oficial
- imprimă buletinele de vot, cu cel puțin 5 zile înainte de data votării, prin grija Autorității Electorale Permanente.
 
Compania Națională „Imprimeria Națională”
- confecționează timbrele autocolante până cel mai târziu cu 5 zile înaintea datei votării, prin grija Autorității Electorale Permanente.