În timpul campaniei electorale se aplică reguli speciale pentru emisiuni radio/tv, de la 6 noiembrie până pe 4 decembrie la ora 7.00 (Decizia CNA 603/2020). Astfel, se urmărește o prezentare echilibrată a partidelor și a candidaților. Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) stabilește regulile în baza legii , și poate aplica amenzi. Cele mai importante reguli se regăsesc în articolele 66-78 din legea nr. 208/2015, și în deciziile CNA-ului (aici).
Unele reguli importante:
(1) În perioada campaniei electorale, candidații și reprezentanții partidelor politice aflate în competiție au acces la posturile publice și private de radiodifuziune și de televiziune numai la emisiunile și dezbaterile electorale (tipurile de emisiune fiind strict determinate în art. 67).
(2) În perioada campaniei electorale, candidații și reprezentanții partidelor politice aflate în competiție nu pot fi producători, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici și privați.
(3) Accesul partidelor la posturile private radio/tv, se face în aceleași condiții tarifare pentru toți competitorii electorali, numai în cadrul emisiunilor care au caracter electoral.
(4) Este interzisă contractarea de timpi de antenă în scopuri publicitare, pentru și în favoarea participanților la campania electorală, sau cedarea timpilor de antenă candidaților de către societățile comerciale cu capital public sau privat, instituțiile publice, organizațiile neguvernamentale sau persoanele fizice.
(5) În cadrul emisiunilor electorale, candidații au următoarele obligații:
a) să nu pună în pericol ordinea constituțională, ordinea publică, siguranța persoanelor și a bunurilor;
b) să nu facă afirmații care pot aduce atingere demnității umane sau moralei publice;
c) să probeze eventualele acuzații cu incidență penală sau morală aduse unui alt candidat;
d) să nu incite la ură sau discriminare pe considerente de rasă, religie, naționalitate, sex, orientare sexuală ori etnie.
Realizatorii și moderatorii emisiunilor și dezbaterilor electorale au următoarele obligații:
a) să fie imparțiali;
b) să asigure echilibrul necesar desfășurării emisiunii, oferind fiecărui candidat participant la discuții posibilitatea de prezentare a opiniilor sale;
c) să formuleze clar întrebările, fără a fi tendențioase sau părtinitoare;
d) să asigure menținerea dezbaterii în sfera de interes a campaniei electorale și a tematicii stabilite;
e) să intervină atunci când, prin comportamente sau exprimări, invitații încalcă obligațiile lor.
Sondaje de opinie și campania în ziua votării
Art. 14, Decizia 603
Începând cu 48 de ore înainte de începerea votării și până la încheierea votării sunt interzise:
a) prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă;
b) difuzarea de spoturi de publicitate electorală;
c) invitarea sau prezentarea candidaților și/sau a reprezentanților competitorilor electorali în emisiunile și programele posturilor de radio și de televiziune, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 74 alin. (4) din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare;
d) comentarii privind desfășurarea campaniei, precum și cele privind candidații și competitorii electorali.
Art. 15, Decizia 603
În ziua votării sunt interzise:
a) activitățile prevăzute la art. 14;
b) prezentarea de sondaje realizate la ieșirea de la urne, înainte de încheierea votării;
c) comentarii referitoare la competitorii electorali, înainte de încheierea votării;
d) îndemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat ori candidaturile depuse de competitorii electorali.